catatan hujung tahun baru

14 Disember 2010

Salam Maal Hijrah 1432H

Setelah setahun mengharungi tahun Hijrah 1431H,maka tiba masa berpisah dengan 1431H.Muncul pula 1432H.Diucapkan smoga kedatangan tahun baru menberi sinar kebahagian dan menguatkan azam kita, sekuat azam Rasulullah s.a.w dan sahabat karibnya,Saidina Abu Bakar As Siddiq r.anh mengharung ekspidisi hijrah yang cukup mencabar demi kelangsungan dakwah Islamiah.

1431H menceritakan pelbagai cerita dan adegan suka sepanjang berkelana di bumi anbiya'.Sedih,suka,kecewa,pening,marah merupakan asam garam dan gula dalam kehidupan setiap insan yang lemah tak terdaya.Umat Islam di 1431H terus berada di zon kelemahan dan masih statik serta terkial-kial mencari kekuatan  ditengah-tengah kepesatan kemodenan yang berlari deras menghempas dunia maya?

Namun,adakah kita bersedia menghadapi hempasan badai kemodenan yang kadangkala membawa batu kerikil yang adakala menyakitkan kita jika tidak cermat ditepis.

Saya tinggalkan untuk dijawab setiap individu yang mengaku umat Islam?


1431H melakarkan suasana politik Malaysia yang semakin bercelaru dan berkecamuk dengan isu perkauman dan ketuanan Melayu yang tak puas sudah dipalu oleh pihak-pihak tertentu,lebih teruk lagi media-media arus perdana turut 'tumpang semangkuk' menghangatkan suhu yang sudah sedia panas pasca Pilihan Raya ke-12 8hb Mac 2008.Kerajaan yang bukan sebulu dengan parti kerajaan persekutuan terus-menerus dianaktiri secara halus dan mewujudkan 'kerajaan dalam kerajaan'.Kaedah politik zaman batu masih diamalkan walaupun dunia buana ini berubah dan berlalu deras.

Apakah yang kita harapkan dari tahun baru ini...? adakah gah sekadar azam tahun baru dan sambutan yang bernilai mahal itu?

Sebagai ummah,kita mendoakan tahun baru 1432H menjanjikan kehidupan yang lebih baik dari tahun sebelumnya walaupun berlakunya perubahan sosial,ekonomi dan politik.itu semua lumrah. Itu saja harapan kita.

1432H,insyaallah menjanjikan suasana aman damai dan semoga kehidupan kita terus dibawah lambayung hidayah dan barakah Allah s.w.t.

Selamat Tahun Baru Hijrah 1432H.......
Selamat Berpuasa 9,10,11 Muharram

'Satu Ummah Satu Matlamat'


Hayyu Sabie',Nasr City
9 Muharram 1432
14/12/2010

0 ulasan:


Tanah Airku

Tanah Airku


Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong,Al Wathiqubillah Tuanku Mizan Zainal Abidin ibni Al Marhum Sultan Mahmud Al Muktafi Billah Shah

KDYMM Sultan Muhammad Ke-V ibni Sultan Ismail Petra,Sultan dan Yang Dipertuan Bagi Negeri Kelantan Darul Naim

YAB Dato' Seri Najib bin Tun Abdul Razak,Perdana Menteri Malaysia

YAB Dato' Bentara Setia Tuan Guru Haji Nik Ab Aziz Nik Mat,Menteri Besar Kelantan

YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang,Presiden PAS

YB Dato' Seri Anwar Ibrahim,Ketua Umum Pakatan Rakyat,PM In-Waiting

About Me

Foto saya
Mohd Hafizuddin Lahir di Kota Bharu,Kelantan SRK Tengku Indera Petra,KB(1995-2000) Maahad Muhammadi Lelaki(2001-2007) Pelajar Sarjana Muda Syariah Syu'bah Syariah Islamiah Kuliah Syariah Dan Undang-Undang Unversiti Al Azhar As Syarif,Kampus Induk Hayyu Hussin,Kaherah,Mesir. 'Sentiasa Belajar,Diajar dan Memerhati'