Coret-Coret Eid @ KB (siri 2)

27 September 2009

Salam Eidilfitri

Ketika artikel ini dinukilkan,mood raya sudah beransur surut berikutan ramai anak perantau sudah kembali ke tempat masing-masing  dan meneruskan pekerjaan masing-masing setelah seminggu bercuti dan beraya di kampung halaman.

namun,amalan openhouse masih lagi diteruskan dimana2,tak kira status keluarga. Raya kan sblan.Walaupun satu Syawal sudah hmpir sminggu brlalu,namun kemeriahan tetap ada.

Sepanjang 21 tahun hayat hidup ini menyambut Hari Raya Eidulfitri dan Eiduladha,saya melihat cara budaya masyarakat kita masih tidak berubah cara smbutan dua Hari Raya ini.Semacam warisan turun-temurun sejak berzaman dan statik.

Kalau Eidulfitri,meriah bagai ' nak nghak'.Siap dengan juadah yang beraneka macam dan rasa,duit raya dan macam2 lg hiburan yang adakala melalaikan kita dari menghayati maksud sebenar Eid.

Saya melihat roh dan penghayatan sebenar Eid sudah mulai menipis dalam sanubari dan pemikiran masyarakat di Malaysia dewasa ini.Ditambah lgi dengan peranan media massa yang memomokkan hiburan yang melampau dan 'mencandukan' masyarakat dari menyambut Hari Raya sepertimana yang dianjurkan oleh Al Quran dan Sunnah ar Rasul s.a.w.

Walaupun amalan ziarah-menziarahi masih diamalkan,namun sedikit sbnyak  pnghayatan semakin kurang,ditambah dengan penularan anasir luar seperti pembakaran mercun yang melampaui batas,pergaulan  yang semakin liar antara lelaki dan perempuan,'sarkas-sarkas' dan hedonisme yg melampau-lampau di media massa semakin menjauhkan kita dari jalan yang diatur dan diredhai Allah s.w.t dan Rasul s.a.w.

Yang pelik bin ajaib,apabila kita menyambut Eidiladha,boleh pulak mengikut apa yang disyariatkan.Tiada hiburan melampau,mercun yang menggila dan makanan yang enak( mungkin sebab sibuk melakukan ibadat Qurban).
Namun kita harus ingat,hari raya ini hari raya berorientasikan agama,bukannya budaya Melayu atau budaya Arab.Islam yang mendasari dua hari raya itu.Jika hilang ruh itu,maka ia akan menjdi adat.Maka jika menjadi adat,maka tidak ada kesempurnaan.Kesempurnaan sesuatu amalan atau adat akan lebih bermakna jika disulami dengan agama dan taqarub(mendekatkan diri) kepada Rabbul Izaati Wa Jalal

Oleh itu mari lah kita menjauhi amalan di Hari raya yang bidaah dan khurafat dan hayatilah semangat Eid dengan cara betul dan mengikut sunnah yang diajar oleh Nabi s.a.w.Sambutlah eid dngan roh 1Allah-Syariat didahulukan Sunnah Diutamakan.Itulah perkara yang akan membawa bahagia di dunia dan di akhirat.

Semoga kita sentiasa dibawah lindungan Allah selalu...

Salam Eid Al Fitr

0 ulasan:


Tanah Airku

Tanah Airku


Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong,Al Wathiqubillah Tuanku Mizan Zainal Abidin ibni Al Marhum Sultan Mahmud Al Muktafi Billah Shah

KDYMM Sultan Muhammad Ke-V ibni Sultan Ismail Petra,Sultan dan Yang Dipertuan Bagi Negeri Kelantan Darul Naim

YAB Dato' Seri Najib bin Tun Abdul Razak,Perdana Menteri Malaysia

YAB Dato' Bentara Setia Tuan Guru Haji Nik Ab Aziz Nik Mat,Menteri Besar Kelantan

YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang,Presiden PAS

YB Dato' Seri Anwar Ibrahim,Ketua Umum Pakatan Rakyat,PM In-Waiting

About Me

Foto saya
Mohd Hafizuddin Lahir di Kota Bharu,Kelantan SRK Tengku Indera Petra,KB(1995-2000) Maahad Muhammadi Lelaki(2001-2007) Pelajar Sarjana Muda Syariah Syu'bah Syariah Islamiah Kuliah Syariah Dan Undang-Undang Unversiti Al Azhar As Syarif,Kampus Induk Hayyu Hussin,Kaherah,Mesir. 'Sentiasa Belajar,Diajar dan Memerhati'