Kuttub Sittah-Agenda Trsembunyi JPMK??

16 Oktober 2009

salam serambi makkah

hari rabu dpn,insyaallah sya kembali smula ke kota kaherah untuk meneruskan smula pngajian di sana.jam 11.35 mlm hari rabu ni,saya akn mninggalkan malaysia yg penuh aneka ragam politik,sosial dan ragam masyarakatnya yg pelbagai.ada rezeki  tahun depan atau jika ada kmampuan utk pulang,jupo pulok ngn teman2 di malaysia.

dua tiga hari ni ada khbar yg kurang enak dri mesir.Selain isu niqab yg masih panas,timbul pulak isu sabotaj  scara 'atas darat' oleh Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK) yg tak semena2 meminta Pusat Konvensyen Al Azhar (ACC) dan Syeikhul Al Azhar,Imamul Akbar Syeikh Sayyid Tantawi supaya membatalkan penggunaan veneu dan program itu yang dijangka akan bermula esok(17/10/2009) shingga Selasa ini(20/10/2009).

Sya mndoakan agar semua kekalutan ni dpt dileraikan.Tidak molek juga kedutaan mensabotaj program ni. hnya tidak 'ngam' ngan PMRAM,program yg begitu bermanafaat ini diganggu dan disabotaj oleh kedutaan. Jangan kerana marahkan nyamuk sebuah rumah dibakar.

atau..kedutaan ada mempunyai agenda lain utk mensabitkan PMRAM dgn parti pembangkang(Pas) di Malaysia sekaligus utk mnguburkan PMRAM secara halus dan mencalar imej PMRAM dihadapan kerajaan Mesir,Syeikhul Azhar dan Masyayikh yg trlibat dlm program ni.

Walaubagaimanapun,sya  brharap agar Badan Pengurus PMRAM agar bersabar dan mendoakan agar program akan berjalan dgn lancar serta selamat dari sebarang sabotaj dan tindakan dari mana-mana pihak yg brusaha menggagalkan program yang mulia ini.

Untuk maklumat lanjut tentang program Kutub Sittah dan isu berkaitannya,sila layari laman web berikut:

http://kutubsittah-pmram.blogspot.com/


**************************

Isu Kutub Sittah : Kenyataan Rasmi Pemangku Presiden PMRAM


Isu Majlis Pembacaan Kutub Sittah telah menjadi kontrovesi yang mencetuskan pelbagai tanggapan. Namun pihak PMRAM meminta semua ahli bertenang dan mengikuti arahan pimpinan PMRAM dari semasa ke semasa.

PMRAM dengan ini melahirkan rasa kesal dan kecewa di atas tindakan pengarah JPMK menghantar surat bagi membatalkan penggunaan dewan Azhar Conference Centre (ACC). Bagi PMRAM, tindakan ini merupakan tindakan yang tidak professional, menghalang perkembangan majlis ilmu bahkan bersifat menghina para alim ulamak yang dijemput hadir. Tuduhan dalam surat yang menyatakan PMRAM menganjurkan konvokesyen dan cenderung kepada pembangkang merupakan tuduhan yang berat tanpa sebarang asas yang kukuh. Tuduhan tersebut merupakan provokasi keterlaluan yang boleh menimbulkan salah faham antara PMRAM dan Al-Azhar.

PMRAM mengambil pendekatan diplomasi dalam menghadapi isu ini dan cuba mengelakkan tindakan provokasi. Oleh itu PMRAM dan beberapa orang wakil YDP BKAN telah berjumpa dengan pengarah JPMK pada 14 Oktober lalu jan 9.15 pagi dan menyatakan bantahan secara rasmi. Setelah berkali-kali didesak, Pengarah JPMK menyatakan tindakan menghantar surat tersebut merupakan arahan daripada pihak atasan.

Beberapa persetujuan telah dicapai bersama, namun PMRAM masih lagi menunggu tindakan lanjutan daripada pihak JPMK. Satu dialog terbuka yang turut dihadiri oleh JPMK akan diadakan dalam masa yang terdekat ini dan akan dimaklumkan kemudian. Walaupun tindakan tidak professional ini dilakukan oleh pihak JPMK, PMRAM dengan ini menegaskan hubungan rasmi akan diteruskan demi menjaga kesatuan dan kebajikan mahasiswa dan mahasiswi di Mesir.

PMRAM mengharapkan agar pihak JPMK lebih professional dalam melaksanakan tugasnya dan berbincang dengan PMRAM terlebih dahulu sekiranya timbul sebarang isu demi mengelakkan sebarang kekeliruan. PMRAM berharap agar semua ahli sentiasa berdoa semoga program ini berjalan dengan lancer tanpa sebarang gangguan dan halangan.

Akhirnya saya mewakili PMRAM mengucapkan jutaan terima kasih atas sokongan dan dukungan ahli dalam menyelesaikan isu ini. Tanpa sokongan dan dokongan ini, PMRAM tidak akan mampu melangkah lebih jauh.

Sekian.

Shahrizan bin Mohd. Hazime
Pemangku Presiden Persatuan Melayu Republik Arab Mesir(PMRAM)

2009

0 ulasan:


Tanah Airku

Tanah Airku


Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong,Al Wathiqubillah Tuanku Mizan Zainal Abidin ibni Al Marhum Sultan Mahmud Al Muktafi Billah Shah

KDYMM Sultan Muhammad Ke-V ibni Sultan Ismail Petra,Sultan dan Yang Dipertuan Bagi Negeri Kelantan Darul Naim

YAB Dato' Seri Najib bin Tun Abdul Razak,Perdana Menteri Malaysia

YAB Dato' Bentara Setia Tuan Guru Haji Nik Ab Aziz Nik Mat,Menteri Besar Kelantan

YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang,Presiden PAS

YB Dato' Seri Anwar Ibrahim,Ketua Umum Pakatan Rakyat,PM In-Waiting

About Me

Foto saya
Mohd Hafizuddin Lahir di Kota Bharu,Kelantan SRK Tengku Indera Petra,KB(1995-2000) Maahad Muhammadi Lelaki(2001-2007) Pelajar Sarjana Muda Syariah Syu'bah Syariah Islamiah Kuliah Syariah Dan Undang-Undang Unversiti Al Azhar As Syarif,Kampus Induk Hayyu Hussin,Kaherah,Mesir. 'Sentiasa Belajar,Diajar dan Memerhati'