Kecelaruan Fikrah....satu pandangan

02 April 2009

Dua minggu lepas,saya dan sahabat seperjuangan menghadiri Muktamar Senawi PMRAM ke-76 di Kelab Sukan Madinatunnasr,Kaherah.Alhamdulillah,muktamar itu berlangsung dengan jayanya.Kita mengucapkan tahniah kepada pimpinan baru Badan Pengerus PMRAM yang diberi taklif untuk memimpin badan yang berusia 79 tahun ini.Semoga PMRAM terus utuh melayari gelombang bahtera perjuangan memimpin anak bangsa di bumi anbiya' ini kearah menjadi ulama' yang bertakwa dan amanah dengan ilmu yang dipelajari.Walaupun ada sorang 'budak UMNO' yang berucap di Perhimpunan Agung UMNO menggesa kerajaan supaya mengharamkan PMRAM,namun kita yakin insyaallah,PMRAM akan terus gah dan bertahan menghadapi badai dan mehnah.Insyaallah.

Dalam ruangan yang ada ini,saya bukannya mahu mengulas tentang senario politik Malaysia yang semakin rancak berikutan perlantikan dan angkat sumpah DS Najib (orang panggil Najib Altantuya) sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-6 pagi Jumaat 3 April 2009 dan juga perjalanan kempen Pilihanraya Kecil Bukit Gantang,Bukit Selambau dan Batang Air,ini semua sudah maklum dan maaruf.Namun saya ucapkan selamat bersara kepada Tun (insyaallah) Abdullah Badawi,jasamu tetap terpahat dalam lipatan sejarah walaupun dalam tempoh yang singkat memimpin negara.Kepada DS Najib,tahniah dan selamat masuk pejabat dan gunakan anugerah kuasa yang Allah berikan dengan sebaik-baiknya...
Berbalik kepada senario di bumi anbiya ini,semasa menjadi pemerhati di muktamar walaupun sempat hadir sebelah petang dan malam,saya sempat mengikuti perbahasan usul yang hangat.Antara usul yang diluluskan sebulat suara dalam muktamar terbabit ialah mengukuhkan perpaduan mahasiswa/wi di bumi anbiya ini.Sejak mula saya menjejak kaki ke bumi anbiya ini dan semasa mengikuti secara tidak langsung program PMRAM dan BKAN,ada dinyatakan petubuhan'haram' yang beroperasi di Mesir dan dipimpin oleh pelajar-pelajar malaysia yang menuntut disini.Antaranya, ISMA,Nadi UMNO,ABIM dan JIM. Pertubuhan ini adalah 'haram' disisi Kerajaan Mesir dan PMRAM tetapi halal disisi Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah atau JPMK yang berkubu di Dewan Malaysia Abbasiah dan Mohandisen.Keempat-empat pertubuhan ini adalah agen pemecah belah dan anak emas kedutaan bagi mengimbangi pengaruh PMRAM yang bertapak di bumi Mesir sejak tahun 1930 iaitu lebih 79 tahun yang lalu. Manakala kempat-empat pertubuhan wujud diawal tahun 90an atau yang lebih tepat pada tahun 1992 apabila JPMK bertindak mengnyah PMRAM dari menjadikan Dewan Malaysia Abbasiah sebagai pejabat rasmi. Maka parut akibat penindasan JPMK masih belum sembuh dan terus bernanah.Tindakan JPMK ini juga mungkinlah disebabkan iklim politik ditanah air yang menyaksikan Kerajaan BN di Kelantan ditewaskan dengan teruk sekali dan naik Tuan Guru Dato' Haji Nik Aziz Nik Mat yang juga bekas lulusan sini sebagai Menteri Besar Kelantan.Kemungkinan JPMK risau akan lahirnya pimpinan PMRAM yang menjadi serupa MB Kelantan itu dan juga hasad dengki pegaawai JPMK,maka terjadi peristiwa hitam itu yang menyebabkan PMRAM terpaksa mencari bangunan dan apartment(syaqah) untuk dijadikan pejabat dan markaz. Begitulah dicoret sedikit tregedi hitam yang menimpa persatuan ini pada masa lalu.

Maka bagi merencatkan pengaruh PMRAM dikalangan pelajar di bumi Kinanah ini,maka JPMK dengan secara terbuka menaja penubuhan persatuan-persatuan baru di Mesir ini yang tidak berdaftar dengan Kementerian Kemasyarakatan Mesir dan hanya diiktiraf oleh JPMK.Maka timbul Persatuan Pelajar Mesir.Tapi persatuan ini akhirnya terkubur.Diwujudkan pula Kelab UMNO.Namun kelab ini,yang kalau orang Arab sebut jadi 'Kalbun Amno'(Anjing UMNO) akhirnya hidup segan mati tak mau. Tanpa putus asa. Akhirnya diwujudkan JIM cawangan Mesir,ABIM cawangan Mesir,dan ISMA.Ketiga-tiga persatuan ini diiktiraf oleh JPMK dan mereka dibenarkan beroperasi dari Asrama Melayu Abbasiah (ARMA) dan sering menjemput pegawai-pegawai JPMK dalam pelbagai program samaada berbentuk ilmiah atau sukan.
Maka ada juga la pelajar yang terlibat dengan persatuan ini sehingga ia menjadi isu besar sehingga dibincangkan dalam Muktamar baru-baru ini. Didalam muktamar ketiga-tiga pertubuhan ini terutamanya ISMA dihentam habis-habisan oleh perwakilan muktamar sebagai ejen pemecah belah mahasiswa/wi di bumi Mesir ini dan macam-macam lagi lah kecaman dan kutukan terhadap kumpulan dan pertubuhan ini.Saya bukan lah membela kumpulan ini,tetapi alangkah moleknya dan cermatnya kepimpinan PMRAM dan kumpulan-kumpulan ini bermuqabalah dan bermuzakrah bagi menyelesaikan perkara ini. Perkara berlarutan bertahun-tahun dan kadang-kadang hubungan sesama pelajar semaada yang bernaung dibawah PMRAM atau kumpulan ini tidak mesra bahkan lebih teruk lagi sampai kepada tahap tidak bertegur sapa.

Soalnya adakah ini yang PMRAM dan kumpulan-kumpulan ini mahukan? Sampai berlakunya pulau memulau.Ini tidak sihat untuk seorang pelajar yang belajar agama dan bakal memimpin masyarakat di masa hadapan.Kalau perkara ini terus berlaku,saya yakin akan berlaku kecelaruan fikrah dan perlumbaan mencari identiti di masa akan depan apabila adik-adik kita yang akan datang ke sini memimpin badan-badan ini.Oleh kedua-dua pihak,PMRAM dan JIM,ISMA,dan ABIM Mesir harus mencari titik pertemuan dan persamaan di antar pihak masing-masing.Saya melihat perkara ini serius dan harus dilangsaikan dengan kadar segara sebelum ia menjadi barah di kalangan mahasiswa/wi di bumi Anbiya ini.

Firman Allah s.w.t

قل يأهل الكتاب تعلوا إلى كلمة سواء بينا وبينكم ألا نعبد إلا الله ونشرك به شيئا

Ambilah pengajaran dari ayat ini dan berfikrlah untuk kebaikan mahasiswa/wi di Mesir ini.
Oleh mari sama-sama berpakat membangunkan pelajar dari segi modal insan serta menjaga serta cakna akan kebajikan mereka.Usahlah kerana mempertahankan pendangan berdasarkan persatuan tidak boleh kita bersatu hati di bumi Anbiya'.Usahlah kedua-dua pihak,baik PMRAM atau persatuan naungan JPMK mewujudkan kecelaruan fikrah dan pemikiran di kalangan pelajar.Sama-samalah berganding bahu.Yang penting, JPMK jangan jadi alat adu domba di antara pelajar-pelajar. JPMK ini ye lah,kadang karenah pegawai-pegawai inilah yang merosakkan perpaduan pelajar di bumi Mesir ini.Oleh itu mari sama-sama membuang keserabutan fikrah demi melahirkan generasi ulama' dan profesional yang mampu menyumbang kepada kebangkitan Islam dan kemajuan masyarakat di masa akan depan.
Selamat berjuang!!!

سيروا على بركة الله
Nasr City,Cairo

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah~
saudara judin ade sensitiviti terhadap isu ini~

sungguh, hatta pelajar medik malah sahabat2 sendiri menjadi sebahagian drpd persatuan2 yg ada itu~

pun pelbagai permasalahan yg berlaku, harap kesatuan sesama kita selaku pelajar, malah mungkin selaku pelajar medik dan peljar azhari tetap utuh~

tanak la pulau-memulau ni..
tanak berpecah antara kita..

ana anta
anta ana
nahnu ruhan
fi hazha jasadi

Allahu Akbar~


Tanah Airku

Tanah Airku


Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong,Al Wathiqubillah Tuanku Mizan Zainal Abidin ibni Al Marhum Sultan Mahmud Al Muktafi Billah Shah

KDYMM Sultan Muhammad Ke-V ibni Sultan Ismail Petra,Sultan dan Yang Dipertuan Bagi Negeri Kelantan Darul Naim

YAB Dato' Seri Najib bin Tun Abdul Razak,Perdana Menteri Malaysia

YAB Dato' Bentara Setia Tuan Guru Haji Nik Ab Aziz Nik Mat,Menteri Besar Kelantan

YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang,Presiden PAS

YB Dato' Seri Anwar Ibrahim,Ketua Umum Pakatan Rakyat,PM In-Waiting

About Me

Foto saya
Mohd Hafizuddin Lahir di Kota Bharu,Kelantan SRK Tengku Indera Petra,KB(1995-2000) Maahad Muhammadi Lelaki(2001-2007) Pelajar Sarjana Muda Syariah Syu'bah Syariah Islamiah Kuliah Syariah Dan Undang-Undang Unversiti Al Azhar As Syarif,Kampus Induk Hayyu Hussin,Kaherah,Mesir. 'Sentiasa Belajar,Diajar dan Memerhati'