'Unity Goverment' dan Khilaf Pimpinan

29 April 2009

Salam Nil

Kurang dua bulan lagi, Pas akan mengadakan Muktamar Agung Ke-56 di Stadium Melawati,Shah Alam,Selangor. Seperti tahun-tahun sebelum ini,muktamar akan menumpukan segala pemasalahan,cadangan dan kritikan untuk didengar,dicerna dan dimuhasabahkan oleh pimpinan dan perwakilan bagi memantapkan lagi jemaah Islam yang mencapai usia 58 tahun ini. Maka medan muktamar wajib digunakan secara berkesan bukan sekadar medan memuji dan mengampu pimpinan tetapi untuk membedah dan membersihkan kelemahan dalam organisasi parti disamping memantapkan hadaf perjuangan di sanubari pimpinan dan ahli bawahan.

Tahun ini juga berlaku pemilihan parti bagi sesi 2009/011 bermula peringkat cawangan-cawangan sehingga kawasan-kawasan. Perkara ini ada normal bagi badan organisasi terutama parti politik. Namun pemilihan dalam parti turut diwarnai rencah dan 'soksek-soksek' mengenai bakal calon-calon yang bakal bertembung Jun ini. Tidak kurang juga 'khilaf' pandangan diantara Mursyidul Am,Tuan Guru Dato' Hj Nik Ab Aziz Nik Mat dengan Tuan Guru Presiden mengenai Unity Goverment atau kerajaan perpaduan yang terus hangat diperdebatkan disana-sini yang mana dicadangkan perkara ini oleh Tg Presiden sebagai alternatif bagi mengatasi kekusutan dan pesaingan politik yang kurang sihat antara Bn dan PR dan menangani kemelesetan ekonomi yang berlaku sekarang.

Bagaimanapun ia menimbulkan polemik apabila Tuan Guru Nik Aziz kurang setuju dengan Tg Haji Hadi. Pandangan Tg Nik Aziz mungkin ada asasnya bimbang Pas akan 'dipatuk' sekali oleh Umno Bn setelah Tg Nik Aziz pernah merasai pahit 'bisa'nya berada dalam BN ketika memegang jawatan Ketua Ulama' Pas Pusat pada tahun 1973 -1977. Beliau dan Dato' Mustapha Ali(Pesuruhjaya PAS Terengganu) yang ketika itu Ketua Pemuda Pas merasai dan melihat bagaimana Parti Islam itu berpecah kerana menyambut salam perpaduan dari Umno Perikatan yang diterajui oleh Tun Razak dan menelan pahit dan bisa apabila Pas ditendang keluar dari BN pada 1977 akibat berlakunya krisis Pas di Kelantan ketika dibawah kepimpinan Hussein On. Maka selaku orang lama di peringkat pimpinan jamaah,beliau amat merasai perit dan pahit ketika Pas menyertai kerajaan BN. Apabila timbul polemik diantara beliau dan Tg Haji Hadi,maka kita sebagai ahli dan pendokong jamaah Islam harus 'husnu zan' dengan mereka berdua yang mana mereka mempunyai sebab dan hujjah yang syarie mereka berkhilaf.Pandangan saya ,kemungkinan Tg Nik Aziz agak teliti dan cermat dalam kenyataan berkenaan isu kerajaan perpaduan kerana tidak mahu Pas merasai perit dan pahit ditipu dan dikhianati hidup-hidup oleh Umno Bn buat kali kedua. Maka Tg Nik Ab Aziz berkhilaf sedikit dengan Tg Haji Hadi.

Namun,kekhilafan kedua-dua Tok Guru mengenai kerajaan perpaduan tidaklah bermakna mereka bertelagah, jauh sekali wujudnya dua kem atau freksi dalam PAS terutama ketika menjelang muktamar Jun ini. Khilaf di antara dua Tok Guru ini adalah rahmat kepada pimpinan lain dan ahli bawahan. Maka menjadi tugas pimpinan di semua peringkat menerangkan dan mendidik kepada akar umbi tentang pendirian semasa jamaah. Di samping sifat wala' dan sam u' wa toa'h perlu ada dalam setiap ahli jamaah agar dapat melahirkan parti dan ahli yang sentiasa terbuka dan berdisiplin.
Justeru,tidak molek dan wajar untuk kita mencerca dan menghina dua orang Tok Guru dalam media samaada dalam blog atau sebagainya hanya disebabkan khilafnya dalam isu 'Unity Goverment'. Khilaf mereka bersebab dan berhujah.

Oleh itu,saya harap semua pihak menggunakan platform muktamar untuk mencernakan dan menghadamkan khilaf Unity Goverment. Kita serahkan kepada perwakilan untuk membahas isu ini secara ilmiah bukannya secara 'akal separuh masa' dan beremosi. Isu Unity Goverment ini adalah isu besar dan kompleks,maka muktamar adalah pentas yang ideal untuk membahaskan isu ini,bukannya melalui blog-blog atau kenyataan media yang boleh mengusutkan lagi keadaan. Oleh itu,khilaf diantara Tok Guru Nik Aziz dan Tok Guru Haji Hadi mengenai Unity Goverment harus diamati dan dihadam secara ilmiah serta disingkap tabir dan hakikatnya secara cermat dan halus kerana ini melibatkan survival parti pada masa depan. Cermatnya pimpinan mengurus khilaf ini membuah natijah yang konsensus dalam mengukuhkan Pas dan Pakatan Rakyat yang Pas adalah tulang belakangnya. Persetan media-media arus perdana yang tidak menyebelahi kita,yang paling penting adab jami'e dan wala' harus dijaga dan dipatuhi setiap pimpinan dan ahli. Khilaf benda lumrah,cuma cara dan adab berkhilaf dan adab kita menghadapi khilaf pimpinan perlu kita ambil berat dan cakna 'sokmo'. Insya Allah, Allah bersama orang yang bersabar dan tetap utuh berjuang dalam jamaah Islam.

Wallahua'lam
madinat nasr,cairo,mesir
28hb apr 2009
etisalat wap,NOKIA 5200.

0 ulasan:


Tanah Airku

Tanah Airku


Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong,Al Wathiqubillah Tuanku Mizan Zainal Abidin ibni Al Marhum Sultan Mahmud Al Muktafi Billah Shah

KDYMM Sultan Muhammad Ke-V ibni Sultan Ismail Petra,Sultan dan Yang Dipertuan Bagi Negeri Kelantan Darul Naim

YAB Dato' Seri Najib bin Tun Abdul Razak,Perdana Menteri Malaysia

YAB Dato' Bentara Setia Tuan Guru Haji Nik Ab Aziz Nik Mat,Menteri Besar Kelantan

YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang,Presiden PAS

YB Dato' Seri Anwar Ibrahim,Ketua Umum Pakatan Rakyat,PM In-Waiting

About Me

Foto saya
Mohd Hafizuddin Lahir di Kota Bharu,Kelantan SRK Tengku Indera Petra,KB(1995-2000) Maahad Muhammadi Lelaki(2001-2007) Pelajar Sarjana Muda Syariah Syu'bah Syariah Islamiah Kuliah Syariah Dan Undang-Undang Unversiti Al Azhar As Syarif,Kampus Induk Hayyu Hussin,Kaherah,Mesir. 'Sentiasa Belajar,Diajar dan Memerhati'