Bingkisan Hati...Roommate Yang 'Blur'

27 Mei 2009

Salam Azhar

Dicelahan kesibukan final exam yang memeningkan kepala,saya sempat meneliti keadaan politik tanah Air yang beraneka corak yang mengusutkan kepala & rencah hidup yang penuh pancaroba di Kota Raya Seribu Menara ini.Macam saya dapati setakat menghadam keadaan semasa disini.Macam perkara dapat saya kutip.Dari tingkah laku roommate yang blur dan kononnya tak banyak cakap sehingga ragam Arab yang beraneka rencah. Dari yang baik sehinggalah yang boleh 'ceroi' dan 'ta'ban'.
Sepanjang enam bulan lebih,macam saya pelajari.Hidup berdikari ini memang susah & memeritkan jika tidak ada daya kesabaran & kekuatan yang tinggi.Kalau kena ahli bait yang ok tak pe la.Kalau yang 'blur' macam roommate saya,alamat kiamat la dunia ini!

Ini lah saya nak cite la sikit roommate yang sedikit blur.Ini adalah kisah benar yang saya pendam dalam hati.Bukanlah saya tak suka dengan roomate saya tu,tetapi kadang-kadang geram juga la.Ye la hafaz 30 Juzuk Quran pun,kot ya nak jaga hafazan,jangan takkan la jadi blur lagu tu,(ikut bahasa tokwan saya,'majnun'tika nak cakap,dia cakap.Tika senyap orang tanya dia tak menyahut).Inilah situasi yang saya hadapi selama 6 bulan lebih berada di Mesir ini especially dengan 'mamat pesembor'ni.Tak taula nak buat macam mana.Ye la,tika baik,cakap bukan main lebat lagi bercakap .Tika kita nak cakap atau orang panggil dia,dia buat-buat bodoh je!Ke'blur'annya & kemajnunannya kadang-kadang boleh juga sabar.Tapi kadang-kadang rasa macam nak lempar keluar je dari tingkap.Nasib baik la ada pertimbangan iman & aqal lagi.Kalu tak mahu je hambat mamat ni keluar dari bilik saya.Saya kenal la budak-budak junior & senior juga budak yang hafaz Al Quran especially budak Shubro.Ok je,'kecek kiro' mudah la. Tak de 'blur' sangat dan senyap bodoh je.Ade jugak yang bersikap macam tu tapi taklah ketara macam mamat 'blur' ni.Tak tahu la macam nak cakap.Sabar je la selagi boleh.Mamat 'blur' ni baik jugak orangnya,cuma 'blur'nye aje yang buat saya macam nak belasah dan lempar kot cendela rumah.

Inilah serba sedikit roomate saya yang blur lagi 'majnun'(bukan gila e).Maybe dia tak blur sangat.Maybe saya lihat yo blur dan tak banyak cakap.Tapi saya cukup tak selesa dengan keadaan ini. Menyeksakan zahir & batin!!!
Ape nak dikato,sabor je la yob.Nak marah pun,umur dah la tua dari kita(setahun je).Insyallah,maybe ada hikmah juga la saya duduk sebilik dengan mamat blur.Mungkin ada la tu kelebihan & kekurangan ber'roommate' dengan mat blur tu.Sabor je la yeob (kata teman saya orang Perak).

والله المستعان

ًWallahua'llam

7th District
Nasr City,Cairo,Egpyt

1 ulasan:

gelapcerah berkata...

subhanallah...


cantik kan ALLAH... mencipta manusia dengan seribu kepelbagaian...

see..

bagaimana rasulallah x pernah pun menyuruh abu bakar menjadi umar dan umar menjadi abu bakar

2 karekteristik yang sangat2 jauh berbeza

bagaimana abu dzar dari kalangan kaum penyamun(suku ghifari).. mencintai sahabatnya, bilal sehingga satu hari die tersilap kutuk bilal, bilal mengadu kepada rasulallah.. dan die punya bersungguh-sungguh nak mintak maaf ngn bilal sehingga letak kepalanya di atas tanah utk bilal pijak sebagai tanda maafnya.. kerana dia x puas hati dengan sekadar kata2 maaf dari bilal..


apa lagi?

sewaktu abu bakar menjadi khalifah, pernah terpacul dari mulut abu bakar "umar, aku mengambilmu sebagai pembantu ku tidak lain melainkan utk berbeza pendapat dengan ku"

subhanallah... ini Islam membentuk kita, membentuk tamadun manusia...


membentuk perasaan kita sesama muslim

bagaimana kita akh?


berbahagialah kita dengan kepelbagaian ini
kitalah terlebih dahulu meraikan kebahagiaan ini


Tanah Airku

Tanah Airku


Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong,Al Wathiqubillah Tuanku Mizan Zainal Abidin ibni Al Marhum Sultan Mahmud Al Muktafi Billah Shah

KDYMM Sultan Muhammad Ke-V ibni Sultan Ismail Petra,Sultan dan Yang Dipertuan Bagi Negeri Kelantan Darul Naim

YAB Dato' Seri Najib bin Tun Abdul Razak,Perdana Menteri Malaysia

YAB Dato' Bentara Setia Tuan Guru Haji Nik Ab Aziz Nik Mat,Menteri Besar Kelantan

YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang,Presiden PAS

YB Dato' Seri Anwar Ibrahim,Ketua Umum Pakatan Rakyat,PM In-Waiting

About Me

Foto saya
Mohd Hafizuddin Lahir di Kota Bharu,Kelantan SRK Tengku Indera Petra,KB(1995-2000) Maahad Muhammadi Lelaki(2001-2007) Pelajar Sarjana Muda Syariah Syu'bah Syariah Islamiah Kuliah Syariah Dan Undang-Undang Unversiti Al Azhar As Syarif,Kampus Induk Hayyu Hussin,Kaherah,Mesir. 'Sentiasa Belajar,Diajar dan Memerhati'