Cinta Atau Dicintai?

29 Mei 2009

Salam Al Azhar

CINTA...

Cinta atau Dicintai..

Dilema dihadapi muda-mudi zaman mellenium dewasa ini.Saya sebagai manusia tidak terlepas merasa bahang cinta.Walau sealim dan sewara' mana seseorang insan,maka akan timbul juga perasaan mencintai dan rasa dicintai.Saya ada juga timbul perasaan cinta kepada seorang akhawat ini tetapi si 'dia' tidak mengetahui yang diri ini yang banyak kekurangan inimencintainya.

Namun timbul satu persoalan,adakah saya ikhlas mencintainya?? Adakah sekadar cinta syok sendiri? Atau sekadar cinta monyet yang tidak ada makna dan aura? Dan adakah si 'dia' sanggup menerima untuk dicintai oleh si'ini'?

Inilah satu dilema yang dihadapi oleh semua ikhwah samaada berada di Universiti di Malaysia atau di Mesir atau dimana-mana tempat ada wujud Adam & Hawa,Laila & Majnun,Uda & Dara atau apa-apa perumpamaan yang menggambarkan pasangan yang rancak bercinta.

Semua ada hasrat untuk membina masjid(kahwin la senang citer).Maka ada dikalangan kita ini mengambil langkah bercinta sebelum berkahwin.Orang kata dari mata jatuh ke hati.Cinta-cintun amat famous dikalangan muda-mudi dewasa ini.Maka timbul kata-kata 'I Love you',Saya Cintakan Kamu,Saya sanggup sehidup semati denganmu dan segala 'makniko'perkataan cinta untuk menarik pasangan.Ada yang advance lagi,keluar dating di cafe-cafe atau restoren,yang lebih teruk tergelincir terus ke lembah perzinaan yang menghasilkan anak tak sah taraf (anak luar nikah).

Persoalannya adakah layak kita memilik cinta,mencintai,atau dicintai seseorang insan?

Tepuk dada,tanya iman
tampar muka muhasabah diri

Adakah layak meiliki cinta seorang akhawat dengan hanya selesa dengan apa yang ada tanpa ada kesedaran untuk berubah?

Lu fikirlah sendiri!!!

Muhasabah untuk diriku dan teman-teman

Nasr City,Cairo

0 ulasan:


Tanah Airku

Tanah Airku


Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong,Al Wathiqubillah Tuanku Mizan Zainal Abidin ibni Al Marhum Sultan Mahmud Al Muktafi Billah Shah

KDYMM Sultan Muhammad Ke-V ibni Sultan Ismail Petra,Sultan dan Yang Dipertuan Bagi Negeri Kelantan Darul Naim

YAB Dato' Seri Najib bin Tun Abdul Razak,Perdana Menteri Malaysia

YAB Dato' Bentara Setia Tuan Guru Haji Nik Ab Aziz Nik Mat,Menteri Besar Kelantan

YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang,Presiden PAS

YB Dato' Seri Anwar Ibrahim,Ketua Umum Pakatan Rakyat,PM In-Waiting

About Me

Foto saya
Mohd Hafizuddin Lahir di Kota Bharu,Kelantan SRK Tengku Indera Petra,KB(1995-2000) Maahad Muhammadi Lelaki(2001-2007) Pelajar Sarjana Muda Syariah Syu'bah Syariah Islamiah Kuliah Syariah Dan Undang-Undang Unversiti Al Azhar As Syarif,Kampus Induk Hayyu Hussin,Kaherah,Mesir. 'Sentiasa Belajar,Diajar dan Memerhati'