Raja Adil Raja Disembah,Raja Zalim Raja Disanggah

05 Mei 2009

Salam Nil.

Ditengah-tengah sibuk melayani mata yang hampir layu,saya terbaca artikel Mantan Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainol Abidin (lihat drmaza.com) berkaitan kupasan mengenai derhaka mengikut konteks Islam.Bahkan setelah berlaku krisis politik di Perak dimana MB Dato' Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin terpaksa menyembah derhaka titah KDYMM Paduka Seri Sultan Azlan Shah supaya meletak jawatan berikutan kononnya beliau hilang kepercayaan di kalangan Ahli Dun. Maka timbullah isu bahawa DS Nizar menderhaka kepada Sultan dan isu tersebut dimainkan oleh UMNO/BN sehingga mereka jatuh 'berguling ke kaki bukit' di Bukit Gantang 7hb April lalu. Maka tertimbuslah isu derhaka bersama tertimbusnya UMNO dan BN di Bukit Gantang.

Sejarah menunjukkan banyak dinasti beraja tumbang akibat rakyat menyembah derhaka kepada pemerintah. Apabila raja atau waliyul amr tidak menjalankan amanah dengan betul dan bertanggungjawab,maka rakyat bermuafakat menyembah derhaka kepada raja. Maka lahir ungkapan masyhur Megat Seri Rama sebelum menikam Sultan Mahmud Shah II Johor iaitu: 'RAJA ADIL RAJA DISEMBAH,RAJA ZALIM RAJA DISANGGAH'. Ia menunjukkanjika raja atau pemimpin itu adil,maka ia wajib ditaati. Akan tetapi jika pemimpin itu khianat & berlaku zalim maka raja dan pemerintah wajib disanggah dan ditegur secara beradab & bertertib.

Dalam sejarah Khulafa' Ar Rasyidin juga pernah dinukilkan bahawa seseorang telah menghunus pedang kepada Saidina Umar Al Khattab sambil berjanji akan membetulkan Umar dengan pedangnya jika ia berlaku zalim & tidak menunaikan amanah ummah & rakyat.Ini juga bertepatan dengan sabda Nabi s.a.w yang mafhumnya " Tidak wajib taat makhluk dalam perkara yang membuat maksiat terhadap khaliqNya(melanggar perintah Allah)." Hadith ini jelas menyatakan tidak wajibnya rakyat mentaati raja atau pemimpin dalam perkara yang menyalahi tuntutan Syariat

Dalam tradisi masyarakat Melayu sejak zaman berzaman lagi,Sultan atau Raja merupakan pemerintah di alam nusantara mulai dari Champa sehingga ke Makasar. Ia wujud sejak zaman sebelum kemasukan Islam ke Alam Melayu lagi. Maka apabila dakwah Islam sampai di Alam Melayu,maka institusi Raja diteruskan dengan pemakaian gelaran 'Sultan' kepada raja-raja yang telah memeluk Islam ditangan pendakwah-pendakwah Arab. Maka institusi beraja yang berdaulat terus di beberapa negara di alam Melayu seperti Malaysia dan Brunei walaupun telah mencapai kemerdekaan daripada penjajahan Barat. Institusi beraja di negara kita terus dipertahan walaupun kekebalan raja-raja telah ditarik oleh Tun Dr Mahathir pada tahun 1983 dan 1993. Sejak berkurun lamanya,masyarakat Melayu percaya raja atau sultan mempunyai daulat dan kemuliaan tersendiri sehingga titah perintah sultan atau wajib ditaati walaupun bertentangan dengan adat resam Melayu dan Syariat. Bahkan masyarakat Melayu zaman dahulu terpaksa menyerah anak gadis untuk dijadikan gundik atau harta mereka kepada sultan walaupun tindakan raja itu salah. Inilah kepercayaan khurafat masyarakat Melayu lama yang menganggap titah diraja adalah mutlak &tidak boleh disanggah. Ini menyebabkan minda mereka terjajah secara batin walaupun dari segi zahirnya mereka merdeka.
Institusi raja turut diperalatkan penjajah dalam mengukuhkan kuasa mereka dan membanteras penentangan terhadap mereka. Ini jelas ketika Peristiwa Gerakan Tani yang dipimpin oleh Haji Ab Rahman Limbong pada akhir 1920an. British telah menggunakan kuasa Sultan untuk menamatkan serangan Gerakan Tani atas alasan orang Melayu tidak menderhaka kepada sultan. Maka gerakan itu dapat ditumpaskan dan pemimpinnya ditangkap dan dijatuhkan hukuman buang negeri. Ini adalah salah satu contoh bagaimana pihak sultan diperalatkan untuk kepentingan kuasa politik. Malah juga kuasa sultan dihadkan dalam bidang kuasa adat dan syariah yang terhad dan jumud.

Oleh itu,dalam kes DS Nizar dengan Sultan Perak,DS Nizar telah menuturkan dengan penuh adab dan tertib akan sembah derhaka beliau terhadap titah Sultan. Tidak timbul soal derhaka kepada sultan. Sebagai rakyat kita wajib taat kepada pemerintah,tetapi kita tidak diajar untuk taat secara membabi buta tanpa ada pertimbangan akal yang sihat. Pihak sultan harus menjaga akhlak dan budi pekerti sebagai payung kepada rakyat. Keputusan baginda harus berasaskan keadilan dan kemaslahatan umum selaras tugas seorang pemerintah seperti mana yang dinukilkan oleh Imam Mawardi dalam kitabnya Ahkam Sultaniah " menjaga agama dan mentadbir dunia(rakyat) dengannya".
Oleh itu,patik selaku rakyat yang hina dina ini memohon ampun perkenan KDYM Sultan Perak agar menyelesaikan segera krisis politik di negeri tuanku dan memberi semula hak memilih kerajaan kepada rakyat. Patik bimbang,rakyat tuanku akan hilang taat dan hormat kepada tuanku jika tuanku terus mengambil sikap memihak dalam isu ini. Selesaikan krisis secara baik dan adil. Semoga Tuanku dibawah lindungan Allah selalu dan terus bertakhta dalam penuh keimanan,takwa dan adil.Amin.
DAULAT TUANKU!

cairo 5.5.09

0 ulasan:


Tanah Airku

Tanah Airku


Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong,Al Wathiqubillah Tuanku Mizan Zainal Abidin ibni Al Marhum Sultan Mahmud Al Muktafi Billah Shah

KDYMM Sultan Muhammad Ke-V ibni Sultan Ismail Petra,Sultan dan Yang Dipertuan Bagi Negeri Kelantan Darul Naim

YAB Dato' Seri Najib bin Tun Abdul Razak,Perdana Menteri Malaysia

YAB Dato' Bentara Setia Tuan Guru Haji Nik Ab Aziz Nik Mat,Menteri Besar Kelantan

YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang,Presiden PAS

YB Dato' Seri Anwar Ibrahim,Ketua Umum Pakatan Rakyat,PM In-Waiting

About Me

Foto saya
Mohd Hafizuddin Lahir di Kota Bharu,Kelantan SRK Tengku Indera Petra,KB(1995-2000) Maahad Muhammadi Lelaki(2001-2007) Pelajar Sarjana Muda Syariah Syu'bah Syariah Islamiah Kuliah Syariah Dan Undang-Undang Unversiti Al Azhar As Syarif,Kampus Induk Hayyu Hussin,Kaherah,Mesir. 'Sentiasa Belajar,Diajar dan Memerhati'