Kerajaan Perpaduan & Mat Blur 'Terakongkang'*

18 Jun 2009

Salam Ardhul Kinanah

i
Nampaknya polemik kerajaan terus membara walaupun telah usai Muktamar Pas ke-55 di Shah Alam beberapa minggu lepas. Kemuncaknya apabila keluarnya kenyataan dari Mursyidul Am Pas,Tuan Guru Nik Ab Aziz meminta Timb. Presiden Pas,Ust Nasharuddin Mat Isa meletakkan jawatan sebagai Timb. Presiden dan Ahli Parlimen Bachok jika terus menyokong kerajaan perpaduan bersama UMNO/BN. Saya yakin seluruh negara tercengang dengan kenyataan Tok Guru itu yang saya fikir keras dan cukup mendalam maknanya. Melihatkan keadaan sekarang,isu kerajaan perpaduan telah menyebabkan rumahtangga Pas dan Pakatan Rakyat berkecamuk. Manipulasi media massa dan blog-blog 'hantu raya' telah berjaya mengkucar-kacirkan jamaah secara halus dan sistematik. Kecelaruan belum terurai dan masih kabur untuk akar umbi memahaminya.

Betul,setiap ahli dan pendokong wajib taat akan arahan pimpinan selagi tidak bercanggah dengan syariat. Namun dalam situasi sekarang,saya percaya ramai ahli bawahan keliru dan terkeliru dengan statement pimpinan yang kadangkala tidak dihadam dengan betul,maka akibat berlaku kecelaruan dan salah faham di antara ahli dan akhirnya membawa kepada perasaan curiga ahli terhadap pimpinan. Ditambah lagi liputan dan manipulasi media 'hantu raya' yang melampau-lampau dan bias dalam melaporkan berita berkenaan pembangkang menambahkan lagi kusut di kepala.

Justeru apa peranan kita sebagai ahli bila berlaku perkara demikian? Sudah tentu sikap wala' dan menjaga adab berjamaah dan berkhilaf pendapat adalah kunci untuk mengelak isu ini berterusan. Apa yang terjadi ialah sesetengah ahli yang tidak memahami konsep & idea menghentam pimpinan dalam blog dan lebih payah lagi di media 'hantu raya'. Inilah terjadi kepada Ust Nasha. Bukanlah saya ingin menyebelahi beliau tetapi kalau betul pun beliau ada tersilap dan salah caturan,maka tidak wajar kita menghentam beliau bagai nak nghak!. Lebih-lebih lagi isu ini telah dijawab dalam muktamar. Namun,resmi manusia,dijolok juga sarang tebuan walaupun tahu akan disengat. Yang menjadi mangsanya ialah jamaah itu yang kacau-bilau.

Maka saya dengan penuh rendah diri memohon pimpinan Pas agar menyelesaikan konflik ini secara hikmah dan tidak terbawa-bawa dengan rentak tari media 'hantu raya'. Maka sudah tentu yang ruginya adalah jamaah. Nasihat saya kepada Ust Nasha,lagi molek & berhikmah Ust hentikan dulu statement Kerajaan Perpaduan. Biar Majlis Syura Ulama' yang menentukan konsep dan idea samaada perlu diteruskan atau tidak. Kami mengharap tuan-tuan & puan-puan pimpinan Pas agar dapat menyelesaikan isu ini sebelum 'bisul pecah keluar darah'.

ii

Dalam artikel yang lalu, ada saya menceritakan tentang room mate atau rakan sebilik yang 'blur'. Bukanlah saya ingin membuka aib 'mamat' ni,tetapi kadang-kadang geram juga tengok dia. Rasa lempar dia dalam Sungai Nil dan 'perhanyut' ke Laut Mediterenean. Kalu tak pun 'tohok' dia kat padang pasir Aswan biar 'mampus' kat situ. Geram juga kadang-kadang 'blurnya' sampai tahap kronik dan tak 'dapek den nak nolong'. Kadang-kadang kalau boleh sabar dengan 'Mat Blur Terakongkang' ni. Tp kesabaran ada batasan juga. 'Kebluran' nya sudah sampai tahap gaban.! Ambo tak tahe doh wei! Tak tahu doh nak buat guano. Ada juga kawan-kawan dan teman-teman nasihat supaya padam post yang lepas berkaitan dan ber'damai' dengan 'mangkuk' ni. Saya terima nasihat & saya cuba juga walaupun artikel itu saya tidak padam tapi still blur & blur. Tak tau nak buat macam mana. Wait &see je la. Still jadi Mat Blur Terakongkang.

Bandar Nasr,Kaherah,Mesir
25 Jumadal Akhirah 1430H
* siapa makan udang dia terasa gatalnya

0 ulasan:


Tanah Airku

Tanah Airku


Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong,Al Wathiqubillah Tuanku Mizan Zainal Abidin ibni Al Marhum Sultan Mahmud Al Muktafi Billah Shah

KDYMM Sultan Muhammad Ke-V ibni Sultan Ismail Petra,Sultan dan Yang Dipertuan Bagi Negeri Kelantan Darul Naim

YAB Dato' Seri Najib bin Tun Abdul Razak,Perdana Menteri Malaysia

YAB Dato' Bentara Setia Tuan Guru Haji Nik Ab Aziz Nik Mat,Menteri Besar Kelantan

YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang,Presiden PAS

YB Dato' Seri Anwar Ibrahim,Ketua Umum Pakatan Rakyat,PM In-Waiting

About Me

Foto saya
Mohd Hafizuddin Lahir di Kota Bharu,Kelantan SRK Tengku Indera Petra,KB(1995-2000) Maahad Muhammadi Lelaki(2001-2007) Pelajar Sarjana Muda Syariah Syu'bah Syariah Islamiah Kuliah Syariah Dan Undang-Undang Unversiti Al Azhar As Syarif,Kampus Induk Hayyu Hussin,Kaherah,Mesir. 'Sentiasa Belajar,Diajar dan Memerhati'