Iskandariah Yang Mengasyikkan & Belansungkawa buat Almarhum Dr Ammar(Tahun 3 Tib Qasrul Ain).

11 Jun 2009

Salam Iskandariah

i

Buat Pertama kali saya menjejak kaki di Kota Cleopatra,Iskandariah bersama teman. Saya transit di rumah kawan lama semasa di MML,Dr Irsyad. Alhamdulillah,saya sempat menziarahi tempat bersejarah dan menarik di Iskandariah seperti Maktabah Iskandariah yang cukup besar dan mengagumkan dengan ribuan buku-buku dan internet percuma . Saya juga sempat menziarahi Makam Imam Al Busiri,Pengarang Kitab Nahjul Burdah,Makam Waliullah,dan juga Makam Cicit Nabi s.a.w iaitu anak-anak kepada Ali Zainal Abidin bin Hussin bin Ali. Saya juga mengunjungi Kubu Salahuddin yang cukup mengasyikkan di tepian pantai. Alhamdulillah,sampai juga saya di Iskandariah yang cukup permai dari hiruk pikuk dan bising hon dan debu seperti di Kota Raya Kaherah. Rasa seperti di kawasan Semut Api,PCB. Terima kasih dan alfun syukran kepada Dr Irsyad Zamani yang sudi menerima saya & teman sebagai tetamu untuk beberapa hari ini.

ii

Ketika pulang dari City Centre,Iskandariah malam tadi bersama teman-teman,saya menerima berita 5 pelajar medic terbabit dalam nahas jalan raya. Sesudah usai solat subuh pagi tadi,saya terima berita seorang pelajar yang terlibat terkorban dalam nahas itu ketika dalam perjalanan ke hospital di Suez. Saya mengucapkan ta'ziah kepada keluarga Al Marhum Ammar Zulkifli atas pemergian beliau ke Rahmatullah. Semoga keluarga beliau tabah menghadapi dugaan yang besar ini. Semoga rohnya dicucuri rahmat oleh Allah s.w.t & ditempatkan di kalangan para solihin & syuhada'. Amin. Saya mengenali secara tak langsung semasa kunjungan ke rumah Dr Nasrullah di Kelantan tahun lepas dan kami berbuka puasa bersama-sama dan sempat beramah mesra walaupun sekejap Saya secara personal juga amat merasai kehilangan Al Marhum. Kepada teman sepejuangan almarhum,salam ta'ziah dan semoga terus tabah & teguh pendirian dalam menghadapi musibah. Kita doakan semoga bagi 3 orang sahabat yang masih kritikal di hospital & masih dalam tahanan polis akan cepat sembuh & terus sentiasa dibawah perlindungan Allah dalam menghadapi musibah ini..
AL FATIHAH

Syari' Bur Said,Syathibiy ,Iskandariah,Mesir
10hb Jun 2009.

0 ulasan:


Tanah Airku

Tanah Airku


Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong,Al Wathiqubillah Tuanku Mizan Zainal Abidin ibni Al Marhum Sultan Mahmud Al Muktafi Billah Shah

KDYMM Sultan Muhammad Ke-V ibni Sultan Ismail Petra,Sultan dan Yang Dipertuan Bagi Negeri Kelantan Darul Naim

YAB Dato' Seri Najib bin Tun Abdul Razak,Perdana Menteri Malaysia

YAB Dato' Bentara Setia Tuan Guru Haji Nik Ab Aziz Nik Mat,Menteri Besar Kelantan

YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang,Presiden PAS

YB Dato' Seri Anwar Ibrahim,Ketua Umum Pakatan Rakyat,PM In-Waiting

About Me

Foto saya
Mohd Hafizuddin Lahir di Kota Bharu,Kelantan SRK Tengku Indera Petra,KB(1995-2000) Maahad Muhammadi Lelaki(2001-2007) Pelajar Sarjana Muda Syariah Syu'bah Syariah Islamiah Kuliah Syariah Dan Undang-Undang Unversiti Al Azhar As Syarif,Kampus Induk Hayyu Hussin,Kaherah,Mesir. 'Sentiasa Belajar,Diajar dan Memerhati'