Kerajaan Perpaduan-Menyejuk Amarah Tok Guru...

20 Jun 2009

As Salam Misr...

Saya mengikuti dengan cemas perkembangan polemik Kerajaan Perpaduan (UG) dari rantauan yang menyebabkan rumahtangga Pas bergegar hebat. Menambahkan lagi 'gegaran' kenyataan Mursyidul Am,Tuan Guru Nik Ab Aziz yang meminta Timb. Presiden Pas,Ust Nasharuddin Mat Isa meletakkan jawatan sebagai Timb.Presiden & Ahli Parlimen Bachok. Amarah Tok Guru ini mengejutkan politik negara & seingatan saya,belum pernah Tok Guru Nik Aziz mengeluarkan kenyataan yang agak pedas & keras kepada pimpinan mahupun lawan. Ini menyebabkan Ust Nasha 'hilang' tanpa dikesan selepas keluarnya statement Tok Guru itu. Presiden,Tuan Guru Haji Ab Hadi masih diluar negara,Ust Nasha hilang entah kemana,parti jadi bercelaru. Inilah situasi parti siasah dakwah tertua di Malaysia waktu ini.

Pesanan saya kepada dua pihak,anti dan pro UG. Boleh berbincang dengan UMNO-BN tetapi perlu dilakukan secara sistematik dan mengambil kira taktik & muslihat UMNO-BN yang sentiasa ingin mengkucar-kacirkan Pas. Bukan tak boleh tapi fikir dan teliti semasak-masaknya. Sejarah mengajar bagaimana Pas ditendang keluar dari BN pada 1977 dan tumbang Kerajaan Pas Kelantan pada 1978 adalah hasil bikinan UMNO yang menjadi tok dalang dalam krisis Pas dan Politik Kelantan pada waktu itu. Oleh kepada pengerak dan penyokong UG,saya saran cadangan ini dibatalkan buat masa ini. Perkukahkan PR & baru kita lihat dan perhalusi semula gagasan UG. Bukan Tak boleh,tapi belum kena pada waktunya. Pemimpin Veteran seperti Tok Guru Nik Ab Aziz sudah tentu merasai peritnya bersama BN. Nama je dalam BN,tapi Pas tetap diperlakukan macam pembangkang walaupun dari segi zahirnya dapat jawatan menteri dan exco. Pengalaman yang memahitkan inilah Tuan Guru amat menentang UG ini sejak mula ia diperdebatkan walaupun diperingkat cadangan.

Oleh itu,saya mengharapkan semua pimpinan dan ahli agar 'berpuasa mulut' mulai sekarang. Biar UMNO sorang berkokok. Tunggu kata putus dalam Mesyuarat Majlis Syura dam AJK Pas Pusat. Dalam hal ini juga sepatutnya Majlis Syura boleh membuat kata muktamad mengenai UG seperti mana mereka buat semasa memutuskan kerjasama dengan Semangat 46. Saya yakin isu ini akan berakhir jika Majlis Syura Ulama' membuat kata muktamad dan saya ia akan menyejukkan semua pihak dan keadaan terutama Tok Guru yang bermati-matian menentang UG ini. Kepada blog-blog,puasakan pena tuan-tuan dan jangan keruhkan lagi keadaan yang sedia keruh. Berusaha untuk jernihkan keadaan,bukannya jadi penambah bara dan api permusuhan. Nampaknya buat masa ini semua pihak kena 'puasa' dari bercakap pasal UG sehingga keputusan muktamad diputuskan.

Maka konklusinya,isu ini mengajar kita erti wala' dan samu' wa thoa'h dalam jamaah. Ia juga menguji sejauh mana cermat ahli & pimpinan mengurus dan mencernakan kusut yang melingkari jamaah. Sama-samalah kita nanti bagaimana 'ending' UG ini.

Bandar Nasr,KAHERAH
20 JUN 2009
26 JUMADAL AKHIRAH 1430H.

0 ulasan:


Tanah Airku

Tanah Airku


Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong,Al Wathiqubillah Tuanku Mizan Zainal Abidin ibni Al Marhum Sultan Mahmud Al Muktafi Billah Shah

KDYMM Sultan Muhammad Ke-V ibni Sultan Ismail Petra,Sultan dan Yang Dipertuan Bagi Negeri Kelantan Darul Naim

YAB Dato' Seri Najib bin Tun Abdul Razak,Perdana Menteri Malaysia

YAB Dato' Bentara Setia Tuan Guru Haji Nik Ab Aziz Nik Mat,Menteri Besar Kelantan

YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang,Presiden PAS

YB Dato' Seri Anwar Ibrahim,Ketua Umum Pakatan Rakyat,PM In-Waiting

About Me

Foto saya
Mohd Hafizuddin Lahir di Kota Bharu,Kelantan SRK Tengku Indera Petra,KB(1995-2000) Maahad Muhammadi Lelaki(2001-2007) Pelajar Sarjana Muda Syariah Syu'bah Syariah Islamiah Kuliah Syariah Dan Undang-Undang Unversiti Al Azhar As Syarif,Kampus Induk Hayyu Hussin,Kaherah,Mesir. 'Sentiasa Belajar,Diajar dan Memerhati'