Menunggu Ramadhan & 1masjid,2jemaah?

15 Ogos 2009

Firman Allah s.w.t



"Wahai Orang Beriman Diwajibkan diatas kamu semua berpuasa seperti mana diwajibkan keatas umat terdahulu semoga kamu tergolong dari kalangan orang yang bertakwa"(Surah Al Baqarah,ayat 183)

Salam Serambi Makkah

Tinggal seminggu lagi umat Islam di seluruh dunia akan menyambut ketibaan bulan Ramadhan Al Mubarak yang penuh keberkatan dan kerahmatan.

Sabda Nabi s.a.w mafhumnya

"Awalnya Rahmat,Pertengahannya Keampunan dan Akhirnya Kebebasan Dari Api Neraka

Oleh itu saya berpesan kepada diri saya sendiri dan teman-teman agar dapat merebut semaksima mungkin peluang bertemu dengan Ramadhan pada tahun ini dan memperbanyakkan amalan terutama semasa 10 akhir bulan Ramadhan.

Di Malaysia,Ramadhan disambut dengan bazar Ramadhan dan yang lebih teruk dismabut dengan lagu Raya walaupun puasa baru masuk minggu-minggu awal.Ini satu kesilapan masyarakat kita tidak membesarkan sangat bulan Ramadhan melainkan sedikit sahaja.Yang lebih teruk,tidak difikirkan apa amalan yang perlu dilakukan disepanjang bulan ini,tetapi difikirkan persiapan menyambut EidulFitr.

Oleh itu,marilah sama-sama kita muhasabah diri masing-masing dan jadikan Ramdan pada tahun ini medan mengutip sebanyak mungkin amalan untuk bekal hari akhirat

ii
Semalam saya menunaikan solat Jumaat di Masjid Muhammadi.Telah berlaku satu peristiwa yang menggelikan hati saya iaitu Solat Jumaat & Zohor ditunaikan di sana secara berjemaah!Ha!! kenapa jadi macam tu?

Sebabnya tunggu Pemangku Raja Kelantan,Tengku Muhmmad Faris Petra berangkat sampai.Tuptup kul 2.15 ptg baru start khutbah.Yang lain ada masih tunggu,yang bengang dengan kelewatan Pemangku Raja mengambil keputusan menunaikan solat Zohor.Kalau buat sorang x pe juga,ni siap berjemaah lagi!

Apape pun,semoleknya tunggu la sat.Kalau x leh tahan sangat,turun dari masjid,solat zohor kat rumah.Jangan buat macam tu.Tak molek dari hukum dan adat.Waktu Jumaat kan panjang bukan macam waktu Maghrib.Tunggu la sekejap.

Ni pengalaman yang saya tak akan lupakan sepanjang pulang cuti dari mesir.Benda nak pelik x de pelik sngat.Tapi lagu tu la masyarakat kita dewasa ini.

Wallahua'lam

0 ulasan:


Tanah Airku

Tanah Airku


Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong,Al Wathiqubillah Tuanku Mizan Zainal Abidin ibni Al Marhum Sultan Mahmud Al Muktafi Billah Shah

KDYMM Sultan Muhammad Ke-V ibni Sultan Ismail Petra,Sultan dan Yang Dipertuan Bagi Negeri Kelantan Darul Naim

YAB Dato' Seri Najib bin Tun Abdul Razak,Perdana Menteri Malaysia

YAB Dato' Bentara Setia Tuan Guru Haji Nik Ab Aziz Nik Mat,Menteri Besar Kelantan

YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang,Presiden PAS

YB Dato' Seri Anwar Ibrahim,Ketua Umum Pakatan Rakyat,PM In-Waiting

About Me

Foto saya
Mohd Hafizuddin Lahir di Kota Bharu,Kelantan SRK Tengku Indera Petra,KB(1995-2000) Maahad Muhammadi Lelaki(2001-2007) Pelajar Sarjana Muda Syariah Syu'bah Syariah Islamiah Kuliah Syariah Dan Undang-Undang Unversiti Al Azhar As Syarif,Kampus Induk Hayyu Hussin,Kaherah,Mesir. 'Sentiasa Belajar,Diajar dan Memerhati'